יום שבת, 11 במאי 2013

מחלון הבית..

מֵחַלּוֹנִי וְגַם מֵחַלּוֹנְךָ
אוֹתוֹ הַגַּן נִשְׁקָף, אוֹתוֹ הַנּוֹף,
וְיוֹם תָּמִים מֻתָּר לִי לֶאֱהֹב
אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר לִטְּפָה עֵינְךָ...

לאה גולדברג
בואי ולכתי
נפרדים זה מזה
במורד
הנשיפה 
האחת.
ערימת סידן - 
הצטברות זמנית
על קו המים:
קיצור תולדות חיי.
"זה לא הים אשר בינינו, 
זה לא התהום אשר בינינו, 
זה לא הזמן אשר בינינו 
זה אנו שנינו אשר בינינו..."
שלג בהרים 
יורד ללא הפסק, 
אך למרגלות העמק, 
שר הזמיר,
פריחה.

מורה הזן דוגן, מאה י"ג. מיפנית איתן בולוקן.

מחכה לכם במרגלות העמק.
http://naamaoshri.com/
נעמה

פעמון הקבוצה. עין חרוד. 1943.
צילם זולטן קלוגר

מחשבות על קהלת..

"את הכל עשה יפה בעתו, גם את הָעֹלָם נתן בלבם" (קהלת ג, יא). 
"העלם" כתיב, חסר וו, מהו כן? אילולי שהקדוש ברוך הוא העלים מלבו של אדם את המיתה לא היה אדם בונה ולא נוטע, שהיה אומר: למחר אני מת, למה אני עומד ומתייגע לאחרים? לפיכך העלים הקדוש ברוך הוא מלבות של בני-אדם את יום המיתה, שיהא אדם בונה; זכה יהיה לו, לא זכה - לאחרים.
מדרש תנחומא, קדושים ח.
אם כל הניבט לעיניי אמיתי,
מה היא אשליה?
"אם יש לך סנגהה תומכת, יקל עליך להזין את הבודהיצ'יטה שלך, את זרעי ההארה. אם אין לך אף אחד אשר מבין אותך, אשר מעודד אותך בתרגול של חיי הדהרמה, הרצון שלך לתרגל עלול לקמול". 
טיך נהט האן.
כתב העת החדש של בודהיזם בישראל מוקדש הפעם לעניין ה"סנגהה" - החברותא הרוחנית של המתרגל ואחד משלושת המקלטים לצד הבודהא והדהרמה.
הזדמנות לומר תודה לכל חברי הסנגהה של צוות בודהיזם בישראל על הנדיבות והמאמץ. הקישור כאן:
http://www.buddhism-israel.org/files/magazine/sangha.pdf#zoom=70&page=1
לו הייתי תיירת 
בעיר הזאת,
ברגע הזה,
מה הייתי רואה?
ואני הלא תיירת בעיר הזאת,
בעור הזה,
בארעיות של הבוקר הזה..

מחשבות על מיינדפולנס..

בשנים האחרונות מוצאת פחות צורך להסתמך על כלי המדע על מנת לקבל את מה שהלב חש כמיטיב וכמרפא. כך הוא הדבר גם בעניין מושג מרכזי מתוך השיח הבודהיסטי, הסאטי או המיינדפולנס כפי שזכה להיקרא בלשון עם זר. אמש, בכנס על מיינדפולנס בהקשר המעשה המסייע מטעם המרכז הבינתחומי בהרצליה שאירח את "אבי המיינדפולנס" פרופ' ג'ון קבט-זין, נתבשרנו שהמחקר הענף של השנים האחרונות מוצא עוד ועוד זיקות בין התרגול המדיטטיבי לבין פעילות המוח בחלקיו השונים. ובאופן כללי יותר - על כי קיים קשר חיובי שבין אימון במדיטציה לבין בריאות נפשית ופיזית. ואני מוכרחה להתוודות שלבי חצוי בעניין זה.
כמו רבים מן היושבים בחדר שזכו לחינוך מדעי, יש בי שמחה על העניין הכן ועל הסקרנות הגדולה שמגלה הקהילה המדעית והטיפולית במה שנראה עד לא מזמן כתרגול הזוי הקשור למלוכסני העיניים המתנזרים מן החיים האמתיים. ועם זאת, משהו בתוכי חש גם אי נחת. ואני מתבוננת בה.
מרגישה שהדהרמה, שהיא תורת החיים שלמה - תרבות, קוסמולוגיה, פילוסופיה, אסתטיקה, אתיקה, שירה, ספרות ועוד - כמו מתכווצת לה לכדי "שיטה" תועלתנית. כמו הופכת לפרקטיקה רפואית שנותנת אמנם מענה עמוק ואמתי לבעיות של מתח או חרדה, מענה שאת יתרונותיו אפשר גם למדוד במכונות יקרות ומורכבות. ועם זאת, משהו במרחב החיות הגדול שלה מצטמצם, או עלול להצטמצם בדורות הבאים, כשיעילותה תוכח עוד ועוד ותכסה על הרוח. הדהרמה עלולה להצטמק לתרפיה בעיקרה, ולהותיר מאחור את מרחב המחיה הרוחני העשיר שהיא מציעה לעולם.
משתעשעת עם המחשבה, מה היה לבודהא לומר בעניין, לו היה מהלך כאן היום בינינו. מן הסתם, היה מחייך בסיפוק עמוק על ההזדמנות שמציע המדע להקל עוד ועוד על הסבל בעולם, שהרי אילו הם האמצעים המיומנים [ה- upaya] של דורנו לטיפול בדוקהא. ואפשר, רק אפשר, שהיה גם חש שהמיקוד הרב בפרקטיקה הטיפולית מצר שדה אנושי בין אלפי שנה ועלול בכך לפגום בהעמקת השורשים הרוחניים של ההולכים בדרך, ולהותיר אותם משוכנעים במחשבה ובידיעה אך חסרים את האמון ואת ההתמסרות של הלב.
"אני יוצא לא החוצה
אלא פנימה,
אל תוכי שלי"

היג'יקטה, אמן בוטו

היכן הוא הגבול בין פנים לבין חוץ? בין לצאת ובין להיכנס?
בין 'אני' לבין 'אתה'?

תקווה

תקווה היא המקום בו הצעיר יודע להשפיל מבט, להצטער, והזקן עודו זקוף רב קשב מסוגל עוד בנשיבת הרוח האחת לבקש לעצמו משאלה...